Bijna 500 Belgische bakkers steunen kinderen met kanker tijdens KickCancer’s Dag van de Eclair op 15 maart

Koop een eclair bij een deelnemende bakker en geef kinderkanker een koekje van eigen deeg!

De Belgische stichting KickCancer organiseert op zaterdag 15 maart 2025 samen met bijna 500 Belgische bakkers de “Dag van de Eclair”. Bakkers met een warm hart engageren zich, samen met topchocolatier en peter van de actie Pierre Marcolini, om kinderen met kanker te helpen door hun eclairs massaal te verkopen. De positieve actie zorgt voor enerzijds voor bewustwording en geeft veel mensen tegelijk de gelegenheid om innovatief onderzoek naar kinderkanker te steunen.

Op zaterdag 15 maart zijn de lekkerste eclairs van het land bij honderden bakkers te koop. Zoveel topadressen? Ja, want dé allerbeste eclairs zijn toch de gebakjes die als doel hebben om kinderkanker een koekje van eigen deeg te geven?! KickCancer heeft als ambitie om België voor een dag te veranderen in het land van eclairs.

Recordeditie verwacht

“We verwachten dat we onze bestaande eclair-records gaan breken en zijn heel dankbaar om op het fantastische vakmanschap en de steun van zoveel Belgische bakkers te kunnen rekenen. Iedereen kan zaterdag 15 maart zijn solidariteit tonen aan families die de beproeving van kinderkanker hebben moeten doorstaan door een lekker eclair te smullen. Wie speciale KickCancer-eclairs koopt draagt op een heel gemakkelijke manier een steentje bij aan belangrijk onderzoek", zegt Delphine Heenen, oprichtster van KickCancer.

"Kanker is een absoluut onrecht dat iedereen kan treffen. Maar wanneer deze ziekte kinderen treft, is het nog ondraaglijker. Daarom steun ik KickCancer. De Dag van de Eclair als actie oprichten was zelfs een evidentie. Elke banketbakker heeft zijn eigen signatuur-eclair. Ik ben superblij dat de Belgische bakkers massaal – met bijna 500 winkels- deelnemen en zo hun warm hart en hun vakmanschap kunnen tonen!", zegt de trotse peter van de actie Pierre Marcolini. De Brusselse chocolatier zal op zaterdag 15 maart 500 éclairs verkopen in 5 van zijn winkels.

Elke bakker heeft eigen reden om Dag van de Eclair te steunen

De bakkers zijn heel enthousiast om deel te nemen aan de solidaire actie. Ze worden door diverse drijfveren – en vaak ook door de verhalen die bij hen over de toonbank passeren – gemotiveerd, zoals; ​ “het is een superpositieve actie waarmee we ons steentje bijdragen”, “onlangs is bij mijn vrouw borstkanker vastgesteld”, “een van onze vaste klanten heeft promo gemaakt voor het evenement”, “we willen hiermee een kindje met leukemie uit de gemeente steunen” tot “het dochtertje van mijn zus is overleden aan een hersentumor.”Bij elke deelnemende bakker zullen de KickCancer-eclairs op 15 maart schitteren in de toonbank. De bakker doneert ingrediënten, zijn tijd en die van zijn team. De klanten betalen een klein extraatje (adviesprijs tussen € 3-6). De verkoopprijs wordt integraal aan KickCancer gedoneerd. Allemaal samen voor het goede doel!

Vieruurtjesmerken roepen op om eclairs te eten

KickCancer verwacht dat Belgen deze week enorm veel eclairs zullen zien verschijnen op sociale media. Via bakkers, via content creators en via een nieuwe digitale campagne.

 

Het creatieve agentschap Air Brussels lanceert vanaf 10 maart de campagne “Team Vieruurtje/Coalition des Goûters” waarin bekende voedingsmerken oproepen om op 15 maart voor een keer hun producten links te laten liggen of te combineren met heerlijk gebak.

KickCancer kan rekenen op steun en zichtbaarheid op de sociale mediakanalen van Maison Dandoy, Delacre, KitKat, Meurisse, NESCAFÉ Dolce Gusto, LilaLou, FrOui, Nats Rawline, Delisweet Cakes, Generous en Fior di Frutta. De gastronomische supermarkt Rob the Gourmet’s Market zal op zaterdag 15 maart alle klanten op een ludieke manier de weg van het koekjesrek naar de eclairs tonen.


Alle deelnemende bakkers op: dagvandeeclair.be

Pierre Marcolini (5 winkels in Antwerpen en Brussel), Brian Joyeux (Brussel), Ginkgo (Brussel), Renard Bakery (Brussel), Patisserie Zuut (Leuven), Patisserie Lints (Antwerpen), The Bakery By Kenney Van Hoorick (Antwerpen), Bakkerij Domestic (Antwerpen), Joost Arijs (Gent), Atelier Lucas (Knokke), Bakkerij Diemas (kust), Patisserie Giot (Lasne), Patisserie Jeanpierre (regio Luik), Pierre Gossiaux (Genappe) en Kroquant Vanille (Jauche) zijn slechts enkele deelnemers van de Dag van de Eclair.

Op dagvandeeclair.be staan de adressen van de (bijna) 500 deelnemende bakkers, gesorteerd per provincie.


Klanten betalen een klein extraatje (adviesprijs tussen € 3-6). De verkoopprijs wordt integraal aan KickCancer gedoneerd. Allemaal samen voor het goede doel!

INTERVIEWS

Wil je een interview met KickCancer, Pierre Marcolini of een deelnemende bakker (uit een specifieke regio), dan kan dat op aanvraag via oSérieux.

PERSUITNODIGING - zaterdag 15/03 – 10.30 u. bij Marcolini (Ukkel)

We nodigen journalisten graag uit voor de Dag van de Eclair op zaterdag 15/03 om 10.30 uur in aanwezigheid van Delphine Heenen en Pierre Marcolini. Ook papa Boris en zijn dochter Louise (die in 2022 de diagnose leukemie kreeg) zijn ter plaatse om de actie toe te lichten.

Gelieve op voorhand een seintje te geven aan oSérieux om je aanwezigheid te bevestigen of een interview aan te vragen.

Afspraak: zaterdag 15/03/2025, om 10.30 uur
Adres: Vanderkinderestraat 417, 1180 Ukkel.

Ann Ramaekers

Senior PR manager, oSérieux! PR agency
KickCancer on Instagram: "Follow Pierre’s advice! ➡️ 👩‍💻💨 Head to journeedeleclair.be to find a bakery near you taking part in 😋ECLAIR DAY 😋 on Saturday 15/03/2025. Let’s eat eclairs and give childhood cancer a taste of its own medicine. Together, we’ll turn Belgium into the land of éclairs! 🇧🇪 #EclairDay #KickCancer #paediatriccancer #pediatriccancer #childrenwithcancer #cancerresearch #patisserie #bakkerij #boulangerie #fundraising #eclairs"

Share

Latest News

Website preview
GEPROEFD EN GOEDGEKEURD: dit zijn dé beste eclairs van België!
Soezendeeg, banketbakkersroom en een chocolade, praliné, karamel topping! Elke banketbakker heeft zijn eigen geheim recept voor deze geliefde gebakjes. Maar waar vind je de crème de la crème of de beste eclairs van België?
kickcancer.oserieux.be
Website preview
Website preview
SHOOT FOR THE MOON: MYA-BAY ontwerpt een unieke halsketting ten voordele van KickCancer om onderzoek naar kinderkanker te financieren.
Het Belgische juwelenmerk MYA-BAY werkt het vierde jaar op een rij samen met de stichting KickCancer, die als missie heeft om alle kinderen met kanker te genezen. Samen lanceren ze de SHOOT FOR THE MOON-ketting – een krachtig symbool van hoop en vastberadenheid om betere behandelingen te vinden voor kinderen met kanker. In vergelijking met kankeronderzoek bij volwassenen, wordt er vandaag de dag nog steeds veel te weinig onderzoek verricht naar kinderkanker. Hierdoor zijn de overlevingskansen er voor hen in de afgelopen twintig jaar niet op vooruit gegaan.
kickcancer.oserieux.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over KickCancer

KickCancer is een jonge Belgische stichting met een fantastisch mooie missie: alle kinderen met kanker genezen. Nieuwe behandelingen vinden, bestaande behandelingen verbeteren en kinderkanker voor eens en voor altijd zo ver weg sjotten dat het nooit, maar dan ook nooit meer terugkomt!

Om deze missie te volbrengen financiert KickCancer onderzoek naar efficiëntere en minder toxische behandelingen in de hoop meer kinderen te genezen en de langetermijnbijwerkingen van de huidige behandelingen te voorkomen of te verminderen. 

KickCancer is een Belgische stichting met een Europese roeping. Omdat kinderkanker zo zeldzaam is, moeten we op Europees niveau samenwerken om nieuwe behandelingen te vinden. KickCancer financiert enerzijds innovatieve Europese onderzoeksprojecten die samenwerking vereisen over verschillende Europese instellingen en anderzijds Belgische klinische proeven of projecten met Europese samenwerking. 

KickCancer vertegenwoordigt ook de belangen van kinderen bij de overheid omdat een beter regelgevend kader de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen door farmaceutische bedrijven zou stimuleren.

Tenslotte biedt KickCancer jonge patiënten en hun ouders de mogelijkheid om op een structurele manier hun stem te laten horen via haar patiëntencomité. Zo heeft KickCancer rechtstreeks invloed op de kwaliteit en de oriëntatie van de onderzoeksprojecten, alsook op het zorgtraject van jonge patiënten en hun families.